Gubbdisco och fårförlossning

Inatt var det action!

Kvällen började med att jag följde med Siggi på säljakt, det var för första gångenjag var nere vid havet helt tomt på säl, tråkigt så det var ingen lycka där.

Sen gick jag och la mig för att vakna klockan tio med feber och ännu mera ont i vänster ben (vet inte varför jag har fått ont där) och gå ut i stallet för att göra Mary sälskap.
Hon lämnade mig halv ett på natten med två full krystande får, SJÄLV!!

Klockan var strax före två när jag gick in till det ena fåret och hela huvet på lammet stack fram (det hade horn, väldigt konstigt) och ena benet men hon fick inte ut det längre så det var bara att göra det jag hade fruktat, nämligen leka barnmorska.
Det var verkligen slemmigt och hon skrek i smärta och det knakade i benet på lammet! Herrgud vad rädd jag var och jag tänkte ska inte båda benen vara ute så jag var tvungen att sticka in armen för att leta reda på det andra benet men jag fann det inte. Helt plötsligt börjar hon krysta som en idiot så jag tänkte det får bli som det blir och börjar att dra och jag fick ut lammet!:) Men det dumma djuret ville ju inte ha det, hon stånga det och vägrade komma i närheten så jag fick klämma in henne i ett hörn och tvinga henne att slicka det, tillslut tog hon imot det! Medan hon stod där och slicka och var stolt så sa det bara plopp och ett till lamm var ute men hon fattade inte själv att hon hade fått ett till så det var samma procedur igen.

Precis innan min vakt var slut så var det ett till får som började och jag var tvungen att få ut henne ur den stora boxen in i en lite mindre, jäklar va stark hon var och hon ville det verkligen inte utan förstörde mitt ben ännu mer när hon drog omkring med mig. Jag var så trött och förbannad att jag tillslut gav henne ett riktigt slag över nosen och skrek att hon var en idiot och att hon var tvungen att gå ut och hon bara tittade på mig och klev ut...

När Heiko kom in såg han ut som hej kom och hjälp mig, han hade inte sovit så mycket inatt för det hade kommit fem rävjägare till huset och dom hade en rejäl fest. Siggi (våran jägare) hade kommit in i stallet klockan fem på morgonen och kunde knappt stå, timmen innan hade dom varit ute och jagat - trevligt va?

Hoppas dom resterande fåren ploppar ut lammen snart, annars tror jag att jag åker hem igen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0