Hur skulle du bedömma mig?

Vi hade ett ganska intressant samtalsämne ikväll jag och mina roomies om skönhet. Tydligen är svenskar (speciellt kvinnor) överjordisk vackra av enligt alla icke svenskar - är det bara jag som tycker att det är överdrivet? Varför ska just vi svenskar vara vackra, långa, smala och blonda. Om man nu ska se på "nordiskt" utseende borde man väll lika gärna prata om finnar och norskar, eller?
På studivz (typ facebook fast på tyska) finns det till och med en grupp som heter "rädda dom svenska underklädesmodellerna" tydligen är svenska underklädesmodeller på gränsen till svält och måste räddas.

Och det är inte den kollektiva uppfattningen av en nation som är värst utan den personliga bedömningen man gör.
Det är egentligen ganska tragiskt att människor ska ha så förutfattade meningar om varandra och om vi nu ska ha sådana bilder av varandra varför är det utseende man dömmer efter? Hur är det möjligt att man låter sig själv få en hel uppfattning om vad för sorts människa det är man ser på bara några sekunder. Jag kan erkänna att om jag har tråkigt och sitter på ett tåg eller buss kan jag sitta och fantisera upp ett helt liv för en människa jag bara sitter och tittar på.Om han/hon är tråkigt klädd är det en riktig trisst männsia med ett trisst kontorsjobb av något slag. Är det någon som är riktigt sunkig är den ofta fattig, kanske till och med är beroende av något. Är det en tjej med mycket rosa och bling bling är hon totalt blåst - vem är jag att döma och vad tänker människor om mig egentligen?

En missbedömning jag gjorde kommer jag ihåg var första dagen på gymnasiet, det var en tjej där som jag genom att se på hennes stil bedömde att vi inte skulle gå ihop så bra. Nu är hon en av mina allra närmaste vänner

Vad trångsynta vi människor är! Jag blir arg på mig själv när jag tänker på vilka bedömningar jag gör och vad jag har missat på grund av det - jag ska sluta omedelbums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0