Lata Isländare

Nu ska jag berätta lite om att bo på Island, eller rättare sagt inte Island utan  Laugaból i västfjordarna.
Den mest återkommande frågan i vårat hus är vad ska vi äta?

-Hmm... jag vet inte svarar någon, vi har ägg i alla fall men vi är helt slut på mjölk, kött, snart pasta men hey! Vi har våffelmix vi kan mixa med vatten!

Dagens lunch blev alltså våfflor med sån där söt sliskig spray grädde, min mage mår inte så bra nu.
Vi börjar verkligen få slut på mat snart, ok, om jag väljer att övergå till "kanibalism" och äta hästkött överlever jag nog två månader extra eftersom frysen är proppfull med just föl filé och annats "smarrigt"!

Så varför åker vi inte till närmaste supermarket (2 timmar bort) och köper mat, jo - vägen är totalt avstängd trots att våren är här och vi har haft relativt fint väder (inte mer snö). Vi måste alltså ta oss över ett antal bergsvägar där det är många meter med snö men absolut inte omöjligt att ploga men varför ska vi göra det tänker dom isländska gubbarna på deras vägverk, det är ju typ bara sex personer som använder den vägen - jag har lust att ringa till dom och skrika att "VI SVÄLTER"!!! Ok, det är en överdrift men det är verkligen frustrerande.

sen har vi ju vår underbara brevbärare som faktiskt förser oss med mat vi beställer men han kommer inte titt som tätt även fast det är hans jobb att komma onsdag och fredag. Nä hans hjärta tål inte lite vågor, skaffa ett annat jobb säger jag bara!

Ok, nu har jag fått det ur mitt system... Som svenks är man verkligen inte van den här lay back stilen, i sverige hade det varit kicken eller omplacering om jag minns rätt. Kanske jag bara romantiserar mitt hemland=)

Njut av våren därhemma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0