Mrs/Mr/Miss/Madame/Sir

Det finns en grej (egentligen många) som jag gillar med England, en grej som jag inte trodde att jag skulle gilla och det är artigheten mellan alla männiksor.
Jag trodde det skulle kännas krystat och överdrivet men jag har verkligen kommit att gilla det.

Som idag t.ex.

Jag går av bussen och säger som vanligt "thank you" till busschauffören. Han svarar med "Have a nice evening madame".

Det känns så himla trevligt och rätt men så skulle det aldrig vara i Sverige. Om jag hade sagt Tack så mycket till en busscaufför i Sverige hade jag inte fått "Ha en trevlig kväll fröken/damen" som svar.

Det har ju egentligen ingenting med klasser att göra längre, om man inte känner en person tilltalar man den mrs/mr/miss/madame mer som en sorts respekt för den männiksan. Här är det inte "Hey, du där!".

Nu ska jag sova, ska försöka ta mig till spinning imorgon och har precis smällt i mig tre smörgåsar efter volleybollträningen så jag känner mig lite dåsig... Gonatt!

XXX

Kommentarer
Postat av: Sofiee

verkar som att våra internet tider inte rikitgt matchar :D men Au pair träff i bristol? När,var hur?? :D

kram

2009-02-26 @ 22:03:32
URL: http://plingo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0