Norrland

Jag börjar på att bli invigd i Norrland på riktigt! Utöver Kalix helgen (mitt nya norr rekord!!) så har jag nu även provat palt and loooove it! Säkert jätte onyttigt men ack så gott och nu vet jag vart paltkoma kommer från.

Kalixhelgen då... Den var hård, Norrland är hårt, lite som västfjordarna på Island, det kändes lite som att komma tillbaka dit. I alla fall när det gäller mentaliteten. Det är hårt, tufft, folk super kanske lite för mycket men det finns en stor portion humor, lite svart sådär. Me like!
Vi knödde in oss 6 pers i en bil för fem, Alex gamla "safari" bil från -75, det var trångt i baksätet och det är sånt man inte berättar för mamma för än det är försent och gjort. Ungefär som den gången jag simmade ut till Malöa.

På skärtorsdagskvällen efter ett stopp i skellefteå för att äta calskrove (inte jag) så var vi framme i Kalix. Det blev bara att lämna av alla grejer och efter övertalning av Ola att man kan ha täckbyxor bland folk i kalix så tog jag på mig dom innan vi gav oss iväg på skoterkross tävling. Jag, Filippa och Daniel tappade bort dom andra killarna ganska så fort men hittade ett gäng gubbar som glatt förklarade reglerna för oss och även att vi var fel klädda. Det tog tre minuter så var både jägermeister och mintú flaskan uppe och bjöds laget runt. Daniel från göteborg tyckte det var fantastiskt att man kunde ha med sig sprit på offentliga event här! Efter 20 minuter fann dom andra oss och det visade sig att det var Olas gamla arbetskamrater vi hade stått med:)
Jag och Filippa kände oss en aningens missplacerade på tävlingen, alla, då menar jag ALLA hade skoteroveroll och skoter skor och hela mentaliteten var sån som man inte upplever söder om Umeå men nu har jag iaf varit på snöskotertävling. Även att jag alltid säger snöskoter tycker många är "gulligt". I Norrland finns bara en sorts skoter.


På kvällen drog vi ut på hotell Valhall och där var det drag! Jag och Filippa blev förföljda av en kille som liknade Alexander Bard läskigt mycket och han gav ALDRIG upp! Alex tyckte det var sjukt kul och att han var underhållningen för kvällen! Kl 4 stöp vi i säng och vid 11 gav vi oss ut på snöskotrarna. Wihooo vad jag är skoterfrälst! Första gången jag åkte fort var det lite läskigt (mycket!!!!) men sen blev man liksom fartblind och det var bara så jäkla kul! Vi bastade även och åt grillade revbensspjäll ute vid grillen :P
På kvällen såg vi på film och alla stöp i säng vid halv tolv och sov riktigt länge.


Lördag, höjdpunkten var när Filippa blev "dränkt" i en gaaanska så djup pöl på isen när hon åkte bob efter skotern;) Hon blev jäkligt arg och jag tror inte det hjälpte att hon en timme senare blev begraven av en kaskad av snö:p
The low point tror jag att jag inte nämner i bloggen, men vi mådde inte bra på hemresan till Umeå på söndagen.

Nu ska jag plugga lite Kemi och ikväll är jag bjuden på ännu en middag, tror dock att jag lämnar hunden hemma den här gången.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0