Ibland är jag glad över att vara Svensk


Det är ganska givande att bo tillsammans med någon från ett annat land och vad jag har fått reda på är Sverige och Tyskland väldigt olika på många sätt.

Mary som jag bor med är 22 år och har inte pluggat på universitetet, för mig är det en självklarhet att plugga på universitetet och visst kommer det bli ekonomiskt svåra år men det är möjligt! Framföra allt är det möjligt att leva ett eget liv och inte vara beroende av föräldrar. Det kan vi tacka bidrag + studielån som vi får. I Tyskland får man inget bidrag, bara lån och om man har en förälder/föräldrar som bor i närheten av ett universitet där utbildningen finns får man knappt något, då är det självklart att föräldrarna ska ta hand om sitt studerande "barn".
Hur kul är det att vara beroende av sin mamma eller pappa när man är 22?

MEN...

Den största skillnaden som jag blev ganska så chockad över var arbetslöshetsersättningen. Den ligger lite under Sveriges nivå men det var inte det jag reagerade på utan om man har varit arbetslös i t.ex ett år och försäkringsbeloppet börjar ta slut börjar myndigheten snoka om hur mycket syskon, föräldrar, morföräldrar tjänar och om man inte får ett nytt jobb läggs ansvaret över på t.ex ett syskon - dom bara säger "du ska ta hand om din bror nu, vi ser att du kör en dyr bil, har ett hus, si och så i inkomst så vi beräknar att du kan ta hand om honom i si och så många år". Dom menar alltså att man ska byta bil/hus till billigare osv bara för att ha råd att mätta en mun till - och man kan inte säga nej. Det är det värsta intrånget jag kan tänka mig att staten gör på mitt liv.

Sverige är inte ett föregångsland men ibland är jag faktiskt väldigt glad över att vara svensk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0