Försäkringskassan och AMS, vilka pärlor!

Rubriken är en ganska så stor ironi om ni inte fattade det först;)

En ganska så stor nackdel med att flänga mellan olika länder är att man måste handskas med en massa myndigheter och Sverige är verkligen världsbäst på att ha inkompetenta myndigheter!

Jag måste registrera mig i Sverige igen genom försäkringskassan och ringde dit, visst vi ska skicka en blankett det var inga problem!

Idag fick jag blanketten och fattade nada! DEt verkade nästan som om jag fick en blankett för någon som ska invandra till Sverige så det var bara att ringa igen...

Kom fram till en dam som kopplade mig vidare och fick höra en maskin säga - Du är nummer 183 i kön och beräknad väntetid är 32 minuter. Vem orkar vänta så länge!!! Är dom bara två personer som ska besvara hela sveriges frågor eller?!
Med min tur är det väll fixat när jag åker.

Imorgon innan jobbet måste jag in till skatteverket och visa med en legitimation att jag är tillbaka för att bli skriven i sverige, jag har ingen erfarenhet av skatteverket än - hoppas det blir en possitiv överraskning!



En av mina vänner har varit arbetslös sen hon kom hem från en resa i februari och nu när jag träffade henne efter jag kommit hem berättade hon om sina erfarenheter med AMS, här är några;
  • Hon är överkvalificerad; Att komma in med ett färdigt CV, bra betyg och idéer om vilka jobb man faktiskt vill ha gör att AMS tycker att man ska klara sig själv. Kommentaren var att dom inte var vana personer som hon.
  • Deras tips för ett CV; Inte kan dom titta på det färdiga CV:t för att säga om det är bra, på håll ser det bra ut men en idé är ju att måla lite blommor så att det blir fint!
  • Försöket att skyffla iväg henne till komvux; Utan att ens ta en titt på betyget föreslå komvux, min kompis har superbra betyg och det förstod handledaren när hon tryckte upp dom i ansiktet på honom.
  • Regler för praktikplatser; Tydligen måste man vara förståndshandikappad eller över 25 för att få en praktikplats.
  • Varför ge stöd till unga männiksor att starta företag?; Nä, det klarar man nog inte före man är 25 för om man är yngre får man inget starta eget bidrag, vi är ju så korkade vi tjugoåringar
  • Hot om indraget bidrag; Vilket bidrag? Man får inget bidrag före tjugo års ålder och när min vän inte kunde delta på en kurs hotade dom om indraget bidrag. Vilket bidrag sa hon, ni har inte betalat mig ett rött öre.
Visst är dom härliga!?

Jag är så glad att jag inte har satt foten på arbetsförmedlingen, min borgerliga själ bara skriker ner med skiten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0