Bristol


*Ca 410 000 invånare (520 000 om man räknar med förstäderna)


*Englands sjätte och Storbrittaniens nionde största stad

*Man har hittat spår av männsklig aktivitet här från 60 000 år men först på 1100-talet bildades Bristol. Staden bombades kraftigt av tyskarna under andra världskriget så det är inte många gamla byggnader som står intakta.
För att förtydliga, många av bygnaderna här är FULA lådhus som byggdes upp snabbt på sent 40-tal, ett årtionde utan stil eftersom man vart så upptagna med att döda varandra.

*staden var antingen Englands näst eller tredje största stad i omgångar fram till 1700-talet då industriella revolutionen tog fart och Manchester och Birmingham växte så det knakade!

*Englands slavtransport fäste när det var "poppis"
. Vissa "fina" minnen efter slavhandeln vill man behålla här så därför har man kvar gatunamn så som White ladies road och Little black boy hill.

*Världens största flygplan (en airbus) byggdes till viss del här.

*BBC's naturhistoriska kontor har sitt fäste i Bristol. Ni vet alla coola dokumentärer som den blå planeten och Planeth earth har skapats i Bristol.
Folk som arbetar med dessa dokumentärer kommer regelbundet in i Ian och Lous affär för att köpa utrustning = coolt:)

*Det bor 3599 personer per kvadratkilometer här (behöver jag säga att jag som nordbo känner smått panik ibland?)

*Det ska enligt all data och statistik vara den varmaste och soligaste staden i England, vart solen och värmen varit de senaste fem månaderna säger dom inget om.

Om ni tyckte min guidade tur av Bristol var underhållande och intressant hänvisar jag er till denna sida där jag tagit all information från och där ni kan läsa mycket mer om denna facsinerande stad! http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol



Så vad tyckte ni om mitt faktaurval för Bristol?;) Så blir det när man har tråkigt!

Har bakat misslyckade lussekatter ikväll, eller dom vara egentligen inte så misslyckade för jag gillade dom eftersom jag missbedömt saffransmängden så att dom knappt är gula och smakar saffran.

Good night and see you later aligator - in a while crokodile

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0