Skydd?

Satt och skummade igenom aftonbladet och fick upp ögonen för den här artikeln om en våldtäktssäker trosa.
Jag har aldrig riktigt reflekterat över att det ens finns en risk att jag blir våldtagen innan jag flyttade till en storstad. Jag tyckte att pappa var riktigt jobbig när han inte lät mig som 17:åring gå ut på fryksdalsdansen bara för att han var orolig men nu har det börjat gå upp för mig. Det är mer än en gång jag varit rädd här i Bristol, jag har haft främmande män som följt efter mig och känt rädslan över vad som kan hända en mörk kväll när jag går upp till affären för att köpa en chokladkaka. När jag ute och joggar är det inte som i dom värmländska skogarna där min största fara är älg eller om jag har riktigt otur björn. Nej här kastar jag en blick över axeln ett antal gånger när jag springer i ett område med mycket buskar, jag har ett överfallsalarm med mig ifall att jag stöter på en galning - vet ni hur skönt det skulle vara om tjejer fick ha pepparsprej på sig? För hur mycket hjälper igentligen ett högljutt alarm eller ett par nycklar i handen?

Jag undrar egentligen om killlar förstår hur jäkla jobbigt det kan vara att känna sig försvarslös? Jag hatar den känslan, det är det värsta jag vet med att vara tjej - förvarslösheten. Nej killar/män kan inte styra tjejer som dom vill för våra villjor och mentala styrka står i samma klass men sen finns det de som inte tål det och då är det lätt att ta till våld va? Jag menar de som våldtar och misshandlar kvinnor måste vara de som är psykiskt störda och vill kontrollera någon och vad är enklare än som man ta den fysiska kontrollen över en kvinna?

En av mina största rädslor är att bli tillsammans med en man som börjar misshandla. En av Lou's bästa vänner är en otroligt stark och rolig kvinna. Hon är en sån som alla gillar, har ett bra jobb och är smart - en sån som är för smart att bli tillsammans med en hustrumisshandlare kan man tycka? Hennes ex man började misshandla henne på deras bröllopsnatt.

Nej, rädsla är den värsta känslan. Som tur är kan man nog med säkerhet säga att 95% av alla män är ganska så schyssta typer men man kan ju aldrig veta vem främlingen man möter på gatan är...
Om jag hade fått bestämma så hade inte majoriteten av alla våldtäktsdommar slutat med ett friande, det hade varit förbjudet att fråga tjejen vad hon hade på sig under kvällen, hade hon stringtrosor? Var hon full?
Dessutom hade inte personer som dom i pirate bay fallet fått ett års fängelse och 30 miljoner kr i böter samtidigt som en våldtäktsman i snitt får sex månaders fängelse och 50 000 kr i böter - det är sjukt.

Nej trosan kanske ska inhandlas, man kan ju i alla fall inte anklagas för att ha för sexiga underkläder i en rättegång om olyckan skulle vara frammme.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

En kamrat till Behm.

Jag tycker att det var mycket bra skrivit man kan verkligen undra varför värledn har blivit så snevriden.

Mvh Magnus

2009-05-31 @ 03:27:10
Postat av: Hanna

Tack sa mycket Magnus :)

2009-05-31 @ 19:19:46
URL: http://hannawickberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0